Rättegången

Var idag. Var så sjukt jävla nervös både innan och under rättegången. Tur att ingen jag kände var där! När jag skulle berätta vad som hänt darrade jag på rösten och tappade bort mig flera gånger. Efteråt satt jag och skakade. Benen bara vibrerade och jag kunde inte sluta. Försökte att inte titta på honom men kände att han tittade på mig under hela tiden jag pratade. Usch. Han kommer iaf inte ihåg nånting av kvällen. Lite kul o se honom bli frustrerad när åklagaren ifrågasatte vad han kom ihåg och inte.
Mitt skadeståndskrav var 5.000:- för kränkning och 10.249:- för förlorad arbetsinkomst. Efter det där klarade jag inte att köra nätter och räknade ut nåt snitt för hur myket jag förlorade på att inte få nån OB. Hans försvarare tyckte dock att det var löjligt mycket för ett sånt litet brott och att vi taxichaufförer vet vad vi ger oss in på och ska inte bli skrämda av en sån liten grej. Även 5.000:- för kränkning var för mycket. Aja, det beloppet fick jag från brottsofferjouren att det kunde vara rimligt, så vi får väl se.
Åklagaren tyckte att brottet var av normal grad och försvararen ansåg att det var ringa och skulle ge max böter. Normal skulle kunna ge fängelse. Men ärligt, såå illa tycker inte ens jag att det var. Rubriceringen ändrades iaf från misshandel till våld mot tjänsteman.
Som det lät iaf så kommer han att bli dömd för det men dom kommer inte förrän måndag den 8 mars kl. 11.00. Både åklagare och försvararen sa i princip att det inte fanns några tvivel eftersom han inte kommer ihåg något och jag gav en trovärdig berättelse. Det lät mer som att det osäkra är vad straffet blir. Chansen finns säkert att han blir frikänd också men det lät inte som det. Om jag får skadestånd eller inte bryr jag mig inte om, klart de e skönt med extra pengar, det är dte väl alltid. Men huvudsaken är ändå att han fick sitta där och gå igenom det här. Förhoppningsvis blir han även dömd för det så att han kommer med i registret om han gör nåt igen. Han var tydligen ostraffad hittills.
För den som inte vet alls vad jag snackar om så skrev jag ett inlägg tidigare om det: http://misstaxi.blogg.se/2009/december/fotokonfrontation-hos-polisen-1.html

Det bästa med det här är iaf att det nu är över. Det här hände den 14 mars för snart ett år sen, även om jag inte tänkt på det precis varje dag så har det ändå funnits där och tyngt mig. Speciellt sen fotokonfrontationen i december och sen jag fick datumet för rättegången för ca två månader sen. O den här helgen har varit riktigt jobbig. Har oroat mig en hel del och nu känns det som en jäkla lättnad att det äntligen är över. Skit samma vad domen blir, jag behöver inte ha den här rättegången framför mig, slipper oroa mig för hur det ska gå till och att se honom igen. Nu är det klart och över. Skulle han överklaga behöver jag inte ens vara med, de filmade förhöret idag så jag slipper gå igenom det en gång till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0