Paleo - dämpa sötsug

Har insett att jag inte kan äta för mycket frukt och bär, det triggar igång sötsuget för mycket. Torkad frukt definitivt! Hade en dadelperiod och det funkar inte! Lite tur för mig att jag är rätt nöjd med att tugga på blomkål t.ex. Eller en morot. Funderar på om man kan skära sparris i bitar, koka lite snabbt i saltat vatten och ha en skål redo i kylskåpet som ett mellanmål. Att aldrig bli riktigt hungrig är nåt som fungerar för mig. Äta rejält när jag äter, mycket naturligt fett så jag är nöjd ett bra tag. Tugga på grönsaker när suget kommer ändå. 
 
Kokosfett. Idag har jag inte fått i mig nåt alls och har även haft mer sug än vanligt. Läste nånstans att kokosfett dämpar sötsug och jag kan nog konstatera att det stämmer för mig. Är i perioder sjukt jäkla trött på kokos men när jag ser tillbaka på dem så faller jag också ofta dit då. Egentligen är det så lätt att få i sig, några tips: 
 
Ta en kopp, ca 1 tsk kokosolja + kanel efter behag. I med lite kokosmjölk (Santa Maria extra creamy på Tetra pak, den klumpar oftast inte) och häll på kaffe. Godast blir det med hasselnötskaffe blandat med vanligt och lite kardemumma i det. Men det tar ett tag att vänja sig med smaken ;)  Rör om inför varju klunk så inte fettet lägger sig på ytan bara. 
 
Chia pudding. 1 msk chiafrön med vaniljpulver, kanel och kardemumma. Häll på 0,5 dl osötad mandelmjölk och 0,5 dl kokosmjölk. Rör om då och då, färdig efter ett par timmar. Gott med apelsin i. 
 
Fejknegerbollar. Ta lite kaffe, ca 1 msk med 1 msk kokosolja. Värm på lite om kaffet inte redan är varmt, så oljan smälter. Häll på 1 tsk mandelmjöl eller kokosmjöl (eller kör utan). Ha i 1 tsk kakao. Blanda i riven kokos tills det blir en massa av det. Rulla bollar eller ät med sked. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0