Ultuna med Emil igår

Visst har jag skrivit att han är lite lite halt ibland? Jag har trott att det varit på vänster fram eftersom han blev väldigt halt där när han lekte en gång precis när jag skaffat honom, den hältan gick dock över inom en timme. Tack vare det har jag varit extra uppmärksam på ifall den skulle sitta kvar och påverka honom efteråt. Har anat till och från sen dess att han går lite ojämnt, en svag svag hälta som jag nästan trott att jag inbillat mig. Besöket igår visade att han har ojämna armbågsleder i båda frambenen, lederna ligger inte jämnt och rör sig mjukt som de ska utan är mer som trappsteg och hakar i. Normalt sett brukar det inte visa sig förrän valpen är ca 6-7 månader men Emil är bara 4,5. Så det är bra, om han behöver opereras ska det ske innan han slutat växa. Första nu är ändå smärtstillande och tänka på hur han rör sig. Inga häftiga rivstarter eller belasta armbågarna i onödan. Så inte kasta pinnar eller kampa nånting. Röntgen igen den 27 april. Om vi har tur så kanske lederna växt ikapp, otur så är det lika eller sämre och det blir operation. 
 
Operationen går till så att ett av armbågsbenen (man har två) i varje framben kapas av. Det lägger då lederna jämnt. 
 
Varje gång jag tänker på att gå igenom en massa veterinärbesök med en till hund gråter jag bara. Kapa av ben liksom? Görs båda benen samtidigt, vilket framben ska han stå på då? Eller vid olika tillfällen, då blir det i olika tillväxtfaser och han går snett efteråt? Lilla, lilla Emil. Ska han behöva gå igenom allt detta :(
 
Smärtstillande och ingen onödig rörelse till 27, det är bara 17 dagar. Där ligger mitt fokus nu. Inte tänka på allt som kan hända och gå fel. 
 
Bild från igår efter att han fått lugnande och väntade på röntgen. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Min hund ska också opereras på Ultuna, de är kompetenta och förhoppningsvis kommer Emil få ett normalt liv efter det här är gjort :)

Svar: Förlåt för sen respons, men tack för peppning! <3
Elin

2015-04-10 @ 12:23:57
URL: http://terriertassar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0