Paleokost, utmaning 30 dagar

Råkade klicka in på en blogg om paleokost igår och blev hooked! Check out: http://undervarttak.blogspot.se/
 
Jag återkommer ju då och då till att detoxa och rena kroppen, men följer det aldrig fullt ut. En av anledningarna är så klart att det suger rent ut sagt att inte få dricka lightläsk eller dricka kaffe t.ex. En annan anledning är att jag inte följt några direktiv utan hittat på lite själv vad jag inte borde äta, då är det lättare att tumma på reglerna och falla ;)
 
En annan sak jag funderat på är hur stor inverkan gluten har på kroppen; har två kompisar som slutat äta det och båda upplever sig själva som mycket piggare med mer ork.
 
Att äta paleo är att äta det som fanns på stenåldern, dvs. inga halvfabrikat, inga spannmål eller baljväxter, ingen processad mat och inga mejeriprodukter. Dock så får man dricka kaffe och te, vilket är en jäkla tur. Basically så kommer det bli grönsaker, rotfrukter (dock så är inte potatis okej!) och protein från kött, fisk, fågel och ägg. Frukter är okej i begränsade mängder då dessa fanns på stenåldern men inte i den form de har idag, idag innehåller de mer fruktsocker för att smaka sötare. Nötter och bär är tillåtna.
 
Det kommer bli tufft men reglerna för vad som är okej är ändå klara och tydliga, det är bara att äta från allt som är tillåtet. Min diet nu är ju inte den roligaste/lättaste heller, att räkna varenda jäkla kalori man äter blir lite tröttsamt i längden. Vikten idag är jag nöjd med så paleo blir inte en diet för att loosa kilon, utan för att se vad det kan göra med kroppen i fråga om välmående. Med andra ord så ska jag försöka ställa undan vågen också ;)
 
På måndag kör jag, nån som vill hänga på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0