Looking back at 2014

2014 har varit ett skitår på många sätt. Jobbrelaterad stress med risk att bli arbetslös vid flera tillfällen, för att sen bli arbetslös till att få jobb till att få väldigt många jobberbjudanden. Till att till slut till och med få fast jobb. Chefer (ja, i plural) som inte förstår gränser. En kollega i Mora sa en gång när jag klagade "your'e a small girl in a mans world". Må så vara, och jag tolererar att jag inte i alla lägen blir tagen på allvar. Det sporrar mig att slå underifrån. Men chefer som utnyttjar sin ställning för att manipulera och trycka ner mig när de inte får vad de vill, fy helvete! Den första höll på i ett helt år för att jag inte vågade gå högre upp och säga ifrån. Under sommaren var jag fri, men när jag började i Mora i slutet på augusti och chefen där gjorde samma sak, då hade jag inget tålamod kvar. Efter två veckor fick han sparken. För det var faktiskt inte okej det han höll på med, och då var han innan mycket värre.
 
På nåt sätt känner jag att jag måste förklara för mig själv varför jag mår dåligt, att det är okej att må så här. Tiden läker alla sår och så stressad och pressad som jag varit är inte normalt. När jag tänker tillbaka på året som varit, månad för månad så februari och mars var bra. Då var jag fri från idioter på jobbet, jag hade Rickard och jag var lycklig. Resten av året har mestadels varit grubblerier och stress, depp och flyttar hit och dit.
 
Dock så insåg jag för nån dag sen vad som varit positivt. Läste på Martinas.nu om nyårslöften och insåg hur mycket jag åstadkommit det här året.
 
- Jag har det här året fått en fast anställning inom en mansdominerad bransch utan att ha pluggat
- Jag har min ålder i månadslön efter skatt
- Jag minskade min vikt med ca 10 kg
- Jag har köpt en bostadsrätt
- Jag har lagt handpenning på en valp
 
Nån sa en gång för länge sen till mig att för att vara lycklig krävs att man har två av tre följande uppfyllda:
 
- Ett jobb man trivs med
- Ett boende man trivs i
- Ett bra förhållande
 
Då har man en stabil grund att stå på. Nu har jag två iaf, lägenheten och jobbet. Alltså har jag grundförutsättningarna för att vara lycklig. För det är mitt mål med 2015, jag ska ha fler än två lyckliga månader när året är slut.
 
Rent praktiskt måste jag dela upp det i mindre bitar. Ta fram mindre mål, fundera på steg att ta för att komma dit jag vill. Jobb och karriär behöver jag inte tänka på, där är jag nu där jag vill vara. Mår jag bättre privat kommer jag bli bättre och mer fokuserad på jobbet också.
 
Steg 1: Ringa hälsocentralen och be om hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0