Matmissbruk

Nånstans är det väl bara att inse att jag har ett matmissbruk. Jag hade det definitivt när jag vägde över 140 kg och jag har det fortfarande idag när jag gått ner halva min vikt. Nu när jag är rastlös och inte har så mycket att göra på jobbet märks det väldigt tydligt, jag äter o äter. Även om jag varit rätt duktig och ätit nyttigt och bra så rör jag mig inte tillräckligt för att bli av med det. Jag är dessutom sjukt hungrig på kvällarna och äter mycket precis innan jag går och lägger mig. I lördags hade jag nåt jäkla PMS-rus eller nåt och handlade choklad i olika former för typ en hundring. Resultatet blev så klart illamående och jag var tvungen att stoppa fingrarna i halsen för att bli av med lite, kom mest slem som vanligt dock. Gjorde samma sak i torsdags också efter att ha vräkt i mig hallon, hetsätning kallas sånt. När jag gjorde min magsäcksoperation för sex år sedan gick det väldigt bra efteråt att förändra matvanor och få in nya rutiner. Det gick grymt bra under lång tid. Jag vet inte riktigt när det började gå åt helsike egentligen. När jag köpte hästen för två år sen kanske. Då var det svårare att hålla ett regelbundet ätande och jag hade inte samma tid till att planera och göra matlådor. Kom hem vrålhungrig och åt det som gick snabbt och lätt. Känns som en rimlig förklaring. Så nu kör jag en omstart av mitt liv. Har börjat dricka Allevo- och Modifastshakes. En flytande LCD (=low calorie diet) alltså. Jag tror inte på att det är en långsiktig lösning och jag tror definitivt inte att det är en lösning att byta ut vissa mål för att få ner kaloriintaget. Att byta ut lunchen mot en shake gör bara att suget på kvällen blir starkare och det är lätt att stoppa i sig mer till middag eller falla för andra frestelser. Att man har bäst förbränning tidigt på dagen är ju allmänt känt. Så min plan är att köra flytande i en vecka och därefter lägga in riktiga frukostar och luncher. Förhoppningsvis lär sig min kropp att det är på morgonen man får mat och inte på kvällen. I början blir det kalorisnålt; räkor, torsk, keso, kesella tillsammans med broccoli, spenat, sallad. Plan: 7 dagar enbart shakes, 3 dagar frukost + shakes, 3 dagar frukost, lunch + shakes. Därefter ska frukost och lunch gå över till att bli mer normala med långsamma kolhydrater, proteiner och bra fett. Middagar ska läggas in och till en början även de vara kalorisnåla. Det här är en sjukt jobbig utmaning, två dagar har jag klarat hittills med bara flytande. Fem kvar. Tilläggas bör kanske att jag inte tränar nåt utöver ridningen nu. Nu ska jag bara ha kontroll över mitt ätande igen. Sen när maten börjar bli mer kaloririk hoppas jag på att isen ska försvunnit så pass att det går att ta promenader och komma igång på det sättet. Ber om ursäkt för lång sammanhängande text, har gjort olika stycken men det funkar tydligen inte.

Kommentarer
Postat av: P

Själv äter jag inte, eller högst bara ytterst lite. Jag tycker inte det är roligt längre. Men de bakomliggande orsakerna till att äta hysteriskt och att inte äta kan vara liknande.

2013-04-25 @ 11:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0