Febriga funderingar

Jag har feber, det gör ont i hela kroppen och speciellt i magen så fort jag äter. Magsjuka för GBP-opererade med andra ord. Var hemma från jobbet igår och ska vara hemma i morgon, o jag har definitivt inte råd med det. Vet inte vad notan hos veterinären i fredags slutar på men det är nog närmare 4.000:- åtminstone. Dessutom servades bilen i torsdags och Nicco var hos sin veterinär för nån vecka sen. Ingen bra månad det här inte.

Veterinärbesöket i Borlänge gick inte så bra. Jag har ju känt på mig ett tag att det är nåt fel och han har haltat. Många har sagt att det är nog inte så farligt men det har än känts som att det nog är det, vi har liksom inte gjort så mycket som skulle kunna ge honom skador. Tror inte han skulle halka i hagen heller med tanke på hur säker på foten han är även där det är halkigt. Resultatet blev iaf lindrig spatt i båda bak, dvs atros i glidlederna. Han har troligen haft det på gång länge och det kan hålla sig så som han har nu om jag sköter honom riktigt. Eller så kan det bli värre oavsett vad jag gör med honom. Eftersom han ändå blev halt nu kan jag inte sluta fundera på vad jag gjorde fel. Vad är det jag måste ändra för att han ska må bra. Det viktigaste är rörelse, att han aldrig får stå på vila eftersom han då stelnar till och det blir värre. Så det kanske var att han fick börja stå på box på nätterna, i tidigare hem har gått på lösdrift. Fast Björn påminde mig om att han faktiskt fick stå på box på dagarna i somras i förra hemmet då det var så himla varmt. Så kan det ha varit när de fick flytta upp till vinterhagen som är mycket mindre än sommarhagen, att han inte går runt lika mycket. Det är ju inte heller nåt bete i den så de står ju stilla mer efter att de ätit upp maten. Snön har säkert gjort sitt till också, nu är de aldrig i bortersta delen av hagen, säkert för mycket snö för att de ska orka gå dit. När man kommer till dem står de alltid uppe vid träden till höger om grinden, alltid! Oavsett vilken tid man kommer. Så han står ju helt klart mer stilla nu. Nu börjar det ju ändå vända och gå mot vår och sommar men till nästa höst lär jag nog göra en ändring. Har läst en massa om spatt och många rekommenderar ju lösdrift så att de får röra sig hela dagar. Vet inte om det finns nån sån här i närheten. I valbo finns det men det är ju en bit att åka. Ska höra mig för. Tror också Oliver skulle behöva ingå i en större flock med fler hästar än bara en. Så att de kan leka mer, röra sig mer. Det ska ju finnas ett stall i Björke som är ganska stort men om de har lösdrift vet jag inte. Finns också ett vid Järvsta ängar, men har för mig att de bara tar emot ponnyston i den. Kanske skulle ta och fråga dem. Samtidigt som det är bra där jag är nu, det är nära, jag har börjat hitta ridvägar, det är skönt för mig att det bara två hästar att ta in och ut. Visst, jag tycker att det är mycket jobb och skulle behöva göra mindre. Svårt, svårt. Men jag vet att om Oliver håller sig fräsch till nästa vinter och det blir samma sak igen så kommer jag ångra styggt att jag inte gjort nåt åt det innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0