Matdagbok 100219

17.15: Gröt på 0,5 dl havregryn, 0,5 dl rågflingor, 0,5 dl dinkelflingor, 0,5 tsk psylliumfrön.
18.00: Latte från Wayne's
19.30: Sallad: ca 1 dl räkor, 0,5 dl fetaoströra, sallad, tomat, morötter. 1 brödbit.
21.30: 1 banan och 1 äpple.
23.30: 1 dl råris, 1 dl gröna ärtor, 1/2 kycklingfilé.
00.00: Latte och kanelbulle.
01.30: Frökuse med smör och 2 skivor kalkon.
03.30: Frökuse med smör och 2 skivor kalkon.
05.15: Frökuse med smör och 2 skivor kalkon.

Alldeles för sen frukost! Helt sjukt vad tiden runnit iväg. Vaknade för över tre timmar sen ju. Ang. frukost har jag iaf hört att för att inte kroppen ska ställa in sig på svält bör man äta den inom två timmar från att man vaknat. Kan va ett tips för den som har svårt att få i sig nåt direkt på morgonen. Kanske börja dagen med att dricka lite vatten eller grönt te och sen försök peta i sig frukosten efter nån timme, bättre än att inte äta frukost överhuvudtaget. När kroppen är inställd på svält är det inte bara så att den tar åt sig allt som äts, den vill också ha energi. Det är ofta då sötsuget sätter in eftersom det är snabb energi för kroppen och eftersom den är inställd på svält lagrar den fett. Alltid bra att förekomma sötsuget med att äta innan det tar fart!

Idag kunde jag inte låte bli min största ovana, latte och kanelbulle på Statoil. Fan! Jag var inte speciellt jättesugen på egentligen, kom bara på fem i tolv att Statoil skulle stänga strax o att jag var tvungen att skynda mig om jag skulle hinna köpa en latte. Så det är en riktigt jävla dålig ovana bara, inte ens ett sötsug. Det positiva var ändå att jag åt den efter maten, hade en kort körning emellan bara. Så blodsockret blev inte jättepåverkat. Kan inte hela den där blodsocker-insulingrejen. Men det är nånting om att när blodsockret höjs går insulinet in på nåt sätt vilket på nåt annat sätt lagrar fett. Som sagt, kommer bara ihåg det väldigt luddigt. Äter man riktig mat då innan godis/fikabröd blir det inte samma chockhöjning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0